fotisff

Διατροφή,γυμναστική,υγεία και γενικά fitness!

Crossfit:Μια ρεαλιστική ματιά

Από τον Φώτη Χατζηνικολάου,Personal Trainer

Ίσως το μεγαλύτερο φαινόμενο τα τελευταία χρόνια στο χώρο του Fitness,είναι το Crossfit. Γνωστό σε αρκετούς ως Crossfit ή και ως Crossfitness,το XFit(από εδώ και πέρα έτσι θα αναφέρεται) έχει βρει οπαδούς αλλά και αντιπάλους κατά την διάρκεια ύπαρξής του. Επειδή,για καλό ή κακό,προβλέπεται να γίνεται γνωστό και στην Ελλάδα(ήδη με πληροφόρησε φίλος ότι ένας διάσημος celebrity coach θα ανοίξει XFit-άδικο) αποφάσισα σήμερα να σας κάνω μια παρουσίαση η οποία θα προσπαθήσω να παραμείνει όσο πιο αντικειμενική και ρεαλιστική γίνεται. Έχετε υπόψιν σας ότι είμαι ΚΑΤΑ του XFit ως προς αυτό που παρουσιάζεται στο Internet αλλά για τους σκοπούς του άρθρου,θα μείνω ουδέτερος.

Κατά του XFit,υπέρ των κοριτσιών του!

Στη προσπάθειά μου να μην καταντήσει το άρθρο σαν μία “συν/κατά” λίστα που θα έκανε κοπέλα για τον πρώην της,θα κινηθώ με αναφορικό ύφος και θα έχω μέσα διάφορα συν και κατά.

Τί είναι αρχικά το Cross-Fitness; Είναι μια θεσπέσια ιδέα! Η αρχική,αρχική έννοια είναι η ικανότητα του ανθρώπου να έχει μία πληθώρα δεξιοτήτων όσο αφορά την κίνηση. Φανταστείτε οποιαδήποτε κίνηση έχετε δει,να πραγματοποιείται σε έναν ικανοποιητικό βαθμό.

Αναφορικά ορίστε αρκετές κινήσεις που πραγματοποιούνται σε προγράμματα τύπου XFit: βαθιά καθίσματα,άρσεις θανάτου,ολυμπιακές άρσεις,βυθίσεις,έλξεις,σκαρφάλωμα με σκοινί,κατακόρυφο,ρόδες,τρέξιμο,κολύμπι,άλματα,προβολές,ασκήσεις με διάφορες αντιστάσεις και αρκετά άλλα. Αρκετοί θα πουν ότι λειτουργική προπόνηση=XFit.

Η ιδέα ήταν,είναι και θα παραμείνει πολύ καλή καθώς σαν είδη,είμαστε προγραμματισμένοι να κινούμαστε και ότι μπορεί να μας φανεί ακατόρθωτο στην αρχή(όπως μια ρόδα ή κατακόρυφο) είναι αρκετό για να μας κάνει να πεισμώσουμε και να το προσπαθήσουμε μέχρι να το κάνουμε δικό μας.

Πρέπει εδώ πέρα όμως να βάλουμε μια τελεία και να αναφέρουμε ότι αν θέλουμε να κάνουμε απόλα,τότε δεν θα γίνουμε καλοί σε τίποτα, γνωστό στα Αγγλικά ως Jack of all trades,master of none.

Αυτό τί σημαίνει; Ότι αν θέλουμε να βελτιωθούμε σε κάποια δραστηριότητά μας(τρέξιμο,ποδήλατο,έλξεις,βαθιά καθίσματα),πέρα από το αρχικό επίπεδο προσαρμογής στην γυμναστική που τα πάντα βοηθάνε στα πάντα,πρέπει να αυξήσουμε την συχνότητα προπόνησης της συγκεκριμένης δραστηριότητας.

Με απλά λόγια,αν θέλω να:

  • σηκώσω περισσότερα κιλά σε μια άσκηση,κάνω περισσότερες φορές αυτή την άσκηση άσκηση.
  • κάνω περισσότερες επαναλήψεις σε μια άσκηση,κάνω περισσότερες φορές αυτή την άσκηση.
  • τρέχω περισσότερο,τρέχω περισσότερο.

Αυτός είναι κανόνας που διέπει όλα τα αθλήματα και όλες τις πτυχές της γυμναστικής.

Οπότε καταλαβαίνουμε ότι δεν μπορούμε να περιμένουμε να γίνουμε καλύτεροι κάπου,αν δεν αφιερώσουμε περισσότερο χρόνο στο κάπου.

Αυτό το αναφέρω γιατί υπάρχει η τάση κάποιοι να πιστεύουν ότι με το XFit θα μπορέσουν να γίνουν αθλητές έτοιμοι να συναγωνιστούν επαγγελματίες αθλητές στο άθλημά τους. Κάτι τέτοιο,δεν ισχύει.

Τί επιλογές υπάρχουν τώρα για κάποιον που θέλει να κάνει XFit; Η πιο γνωστή είναι το επίσημο site,που μπορείτε να βρείτε εδώ. Εκεί μέσα θα βρείτε αναφορά για το τί είναι το XFIT,ένα forum για τυχόν απορίες και συζητήσεις αλλά και το πιο σημαντικό,καθημερινά προγράμματα γυμναστικής!

Τα προγράμματα είναι όλα στην φιλοσοφία που ανέφερα πιο πάνω,περιέχουν πολλές κινήσεις που μπορείτε να κάνετε αν και δεν είναι σε αρκετό βαθμό για να μπορέσετε να γίνετε καλοί σε κάτι.

Τί πιστεύω για τα προγράμματα; Πρέπει πρώτα να εξασφαλίσετε ένα επίπεδο σε κάθε άσκηση πριν προσπαθήσετε να κάνετε κάποιο πρόγραμμα τύπου XFit. Το λέω αυτό γιατί αρκετά προγράμματα γίνονται με Χ ασκήσεις για Υ επαναλήψεις για Ζ χρόνο και σκοπός είναι να κάνετε όσο μεγαλύτερο προπονητικό έργο γίνεται.

Κάποιος που ΔΕΝ εξασφάλισε επίπεδο

Αν δεν είστε καλοί στο Αρασέ και πρέπει να κάνετε 10 επαναλήψεις με 60 κιλά,μετά από κάμψεις,έλξεις,βαθιά καθίσματα και άλματα,τότε κινδυνεύετε να χτυπήσετε,ειδικά αν σας φύγει καμία μπάρα. Οπότε εξασφαλίστε πρώτα ότι είστε πολύ ικανοί στις συγκεκριμένες ασκήσεις,επαναλήψεις και κιλά.

Η κοινότητα του XFit πρέπει να είναι μία από τις πιο ενθουσιώδης κοινότητες σε όλο το κόσμο. Από ότι έχω δει σε βίντεο,δεν υπάρχει κακή ποιότητα ανταγωνισμού,στην μορφή να μην βοηθά ο ένας τον άλλον ή να μην εμψυχώνουν. Αντιθέτως κάθε φορά ακούς φωνές στο βάθος να λένε “ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙΣ”,”ΕΧΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ” ή και “ΑΝ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙΣ ΠΡΩΤΟΣ ΘΑ ΒΓΟΥΜΕ ΤΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΠΟΥ ΛΕΓΑΜΕ”. Σίγουρα είναι τρομερό να γυμνάζεσαι και να έχεις άτομα να σε εμψυχώνουν σε κάθε σου προσπάθεια,οπότε για μένα μακάρι και άλλα αθλήματα/είδη γυμναστικής να είχανε την αλληλεγγυη των XFit-άδων.

Από τα βίντεο πάλι,κάποιοι θα δούνε ότι προκειμένου να ολοκληρωθούν οι επαναλήψεις στο χρόνο που ζητείται,αρκετά άτομα,ενώ υπάρχει προπονητής εκεί πέρα,θα καταφύγουν σε λανθασμένη τεχνική ώστε να τερματίσουν. Προσωπικά είμαι κατά κάτι τέτοιου και εδώ βρίσκεται ένας λόγος που αρκετοί άλλοι προπονητές(με όνομα,όπως ο Mike Boyle και ο Charles Poliquin) δεν θέλουν να ακούνε για XFit,που είναι αυτή η “χαλαρότητα” στην φόρμα κατά την διάρκεια της άσκησης.

Σε κάθε μεγάλη διοργάνωση,υπάρχουν και αγώνες και εννοείται ότι από το XFit δεν μπορούσαν να λείπουν. Δεν γνωρίζω επακριβώς πως γίνονται οι αγώνες,σίγουρα υπάρχουν κάποια προκριματικά,αλλά το ενδιαφέρον είναι ότι οι αθλητές ΔΕΝ γνωρίζουν ποιες θα είναι οι δοκιμασίες που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν. Το XFit παίρνει λίγο από Strongman εδώ,αφού και εκεί οι “άθλοι” παραμένουν κρυφοί μέχρι να αρχίσουν οι αγώνες.

Όχι XFit

Καλή ή κακή μόδα,το XFit είναι πραγματικότητα. Υπάρχει αρκετά χρόνια τώρα στο εξωτερικό και έρχεται και οργανωμένο και στην Ελλάδα. Εκεί που είχαμε ένα μόνο γυμναστήριο που έκανε XFit στην Αθήνα,θα ανοίξει και άλλο και μάλλον θα ακολουθήσουν και άλλα. Ο σκοπός αυτού του άρθρου ήταν καθαρά ενημερωτικός και ελπίζω να ήμουν όσο πιο αντικειμενικός γίνεται. Αν με ρωτήσετε σε προσωπικό επίπεδο,θα αναφέρω μόνο τα κακά που βλέπω στο XFit,οπότε εκτιμήστε το γεγονός πως είμαι σχεδόν 100% ουδέτερος. Δώστε του μια ευκαιρία αν θέλετε,κάντε κάποιες προπονήσεις και δείτε πως νοιώθετε. Οι άνθρωποι ήταν σε φόρμα πολύ πριν εμφανιστεί το XFit οπότε καταλάβετε ότι είναι απλά ένα προπονητικό πρόγραμμα και όχι μια προπονητική αρχή.

Τέλος,ρίξτε μια ματιά στο άρθρο εδώ και στα σχόλια για κουτσομπολιό και Ελληνική καφρίλα.

2 responses to “Crossfit:Μια ρεαλιστική ματιά

  1. Pingback: Διάφορες σκέψεις « fotisff

  2. Pingback: Διάφορες σκέψεις | Souvlaki Fitness

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: