fotisff

Διατροφή,γυμναστική,υγεία και γενικά fitness!

Προπόνηση ευεξίας/φυσικής γυμναστικής

Από τον Φώτη Χατζηνικολάου,Personal Trainer

Για το σημερινό άρθρο θα πρέπει να ευχαριστήσω τον Αποστόλη και τον Ορέστη που μου έδωσαν την ιδέα. Ο ένας μου έλεγε ότι ήθελε ένα πρόγραμμα “ευεξίας” για να νοιώθει καλά και ο άλλος μου έλεγε ότι για εκείνον η καλύτερη γυμναστική είναι η “φυσική” γυμναστική. Παρόλο που εκ πρώτης όψεως ο καθένας τους ζητά διαφορετικά πράγματα,υπάρχουν αρκετοί κοινοί παρανομαστές σε αυτό που θέλουν.

Η ευεξία έχει να κάνει με μια γενική αίσθηση καλής διάθεσης και σωματικής κατάστασης, ενώ η φυσική γυμναστική αναφέρεται σε ένα πρόγραμμα που θα περιέχει κινήσεις οι οποίες είναι χαρακτηριστικές για το πλάσμα(στην περίπτωσή μας,τον άνθρωπο) που μιλάμε. Με αυτό το μικρό διαχωρισμό μπορούμε να κοιτάξουμε τα στοιχεία που θα είχε ένα πρόγραμμα ευεξίας και φυσικής γυμναστικής.

Πρώτο και κύριο συστατικό που πρέπει να έχουμε,είναι η διασκέδαση. Όταν η προπόνηση που θα κάνουμε δεν έχει κάποιο αγωνιστικό σκοπό,δεν μας ενδιαφέρει να κερδίσουμε κάποιο μετάλλιο ή δεν θέλουμε να εντυπωσιάσουμε κάποιον,πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι περνάμε καλά. Σε αυτή μας την προσπάθεια,δεν θα ήταν κακή ιδέα να πείσουμε και κάποιον φίλο μας,που έχει και αυτός την ίδια ανάγκη για άθληση, να γυμναστεί μαζί μας. Στο παρακάτω,καμμένο βιντεάκι που φτιάχτηκε κυρίως για γέλια,μπορείτε να δείτε ότι τα παιδιά που συμμετέχουν περνάνε καλά. Αν δεν ειστε πολυ καλοι με το Listening στα Αγγλικά,πηγαίντε το βίντεο στο 2:00

Αφού κάναμε και αναφορά στην διασκέδαση,ήρθε η ώρα να δούμε τί θα περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα που θέλουμε να θεωρούμε ως ευεξίας/φυσικής γυμναστικής. Πρέπει φυσικά να περιέχει τις βασικές κινήσεις που εκτελεί ο άνθρωπος. Είχε γράψει εδώ για αυτές τις βασικές κινήσεις,αλλά πιστεύω ότι ήρθε η ώρα να επεκτείνω την λίστα με λιγότερο εμφανείς επιλογές.

Πρώτη και κύρια κίνηση,όχι μόνο στους ανθρώπους αλλά και πολλούς άλλους οργανισμούς,είναι η ικανότητα της βάδισης ή όπως θα σκεφτούν αρκετοί το απλό περπάτημα. Μην αφήσετε να σας ξινήσει η υποτιθέμενη απλότητα. Το μυστικό σε όλα τα είδη γυμναστικής είναι το επίπεδο και η ένταση με τα οποία γυμναζόμαστε. Στην περίπτωση της βάδισης,για να το πάμε ένα βήμα παραπάνω,αρχίζουμε και περπατάμε όλο και πιο γρήγορα μέχρι να φτάσουμε σε ένα σημείο να κάνουμε sprints και να έρθουμε σε επαφή με τον εσωτερικό μας Usain Bolt. Η διαδρομή την οποία θα τρέξουμε δεν χρειάζεται να περιοριστεί σε ένα απλό γήπεδο στίβου. Μπορούμε να αρχίσουμε να περπατάμε σε ένα βουνο όπου θα υπάρχουν διάφορες αυξομειώσεις στο έδαφος που θα κάνουν την βάδιση πιο ενδιαφέρουσα.

Κανείς επισης δεν μας περιορίζει στο να μιμηθούμε και άλλα ζώα ως προς το πως κινούνται. Το κίνημα της κίνησης με οποιοδήποτε τρόπο έχει αρχίσει να εξαπλώνεται σε όλο το κόσμο και μπορούμε να δούμε άτομα καθημερινά να κινούνται με ανορθόδοξους,αλλά ενδιαφέρον τρόπους. Ενα λαμπρό παράδειγμα μας παρουσιάζει ο Ido Portal,στο παρακάτω βίντεο(για το εν λόγω άρθρο του διαβάστε εδώ).

Οπότε πειραματιστείτε σήμερα με διάφορους τρόπους βάδισης είτε είναι τρέξιμο,είτε περπάτημα σε ασυνήθιστο έδαφος είτε είναι ένας εξ ολοκλήρου νέος τρόπος “περπατήματος”.

Στη συνέχεια έχουμε ασκήσεις εκρηκτικής φύσεως,που ίσως να μην απευθόνται σε όλους τους πληθυσμούς. Αυτές οι ασκήσεις είναι τα άλματα και οι ρίψεις,κινήσεις που έχουν αφιερωθεί ολόκληρα αθλήματα στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Σίγουρα κάποιος που είναι πάνω από 50 ετών δεν θα έχει την υποδομή για τέτοιες ασκήσεις,ειδικά αν δεν έχει ξαναγυμναστεί ποτέ στην ζωή του.

Τέτοιες κινήσεις φροντίζουν να εκφράσουμε τυχόν δύναμη που έχουμε σε εκρηκτικότητα με το κάνουμε ένα γρήγορο άλμα ή με το να ρίξουμε μακριά κάτι βαρύ. Είναι απολύτως απαραίτητες σαν κινήσεις; Αρκετοί θα πουν όχι αλλά εγώ έχω μια μικρή διαφωνία. Πιστεύω ότι η χαρά του να πιάνεις πράγματα από το έδαφος και να τα πετάς όσο πιο μακριά μπορείς έχει μια χάρη που δεν είναι έυκολο να εκφραστεί. Ούτε η ικανότητα έτσι όπως τρέχεις να κάνεις ένα άλμα και να δεις πόσο ψηλά μπορεις να φτάσεις. Ισως πρέπει να κατηγορήσουμε και τις ταινίες δράσεις με τους τρομερούς κασκαντέρ για αυτή την επιρροή που μας έχουν ασκήσει,αλλά επιμένω ότι υπάρχει κάτι σαν αρχέγονη χαρά σε αυτές τις 2 δραστηριότητες που δύσκολα μπορεί να μιμηθεί με τυχόν μηχανήματα ή συνεδρίες Pillates.

Προφανώς δεν χρειάζεται καν να εκτελέσετε πολλές επαναλήψεις σε τέτοιες ασκήσεις! Δεκαπέντε επαναλήψεις,χωρισμένες σε 5 σετ των 3 επαναλήψεων,ή αντίστροφα,κάθε δεύτερη προπόνηση είναι αρκετές για να σας δώσουν αυτή τη σπίθα του χαμένου ενθουσιασμού.

Ο Brian Oldfield από την άλλη,είχε ένα δολοφονικό βλέμμα όταν πέταγε την σφαίρα.

Τελευταία αναφορά σε όλες αυτές τις κινήσεις είναι η σταθερότητα της οσφυϊκής μας μοίρας ή αλλιώς της μέσης μας. Ξέρω ξέρω,δεν αποτελεί κίνηση ακριβώς αλλά είναι πάρα πολύ σημαντική λεπτομέρεια αν θέλουμε να αποφύγουμε τυχόν τραυματισμούς και ενοχλήσεις. Εχω ξαναγράψει για την θεωρία εδώ και έχω προσφέρει αρκετές ασκήσεις για το συγκεκριμένο θέμα εδώ. Είναι ένα σημαντικό ζήτημα και τώρα που είμαι σε ένα γυμναστήριο 4 φορές την εβδομάδα και παρατηρώ τον κόσμο,πιστεύω πρέπει να δώσουμε όλο και μεγαλύτερη προσοχή. Αν μη τι άλλο ευεξία σημαίνει καλή σωματική κατάσταση και διάθεση ενώ η φυσική γυμναστική σέβεται την λειτουργική μας ανατομία. Με αυτά υπόψιν,πρέπει να κάνουμε μια συνειδητή προσπάθεια να διατηρούμε τη μέση μας όσο πιο σταθερή γίνεται.

Αυτό πως μπορεί να εξασφαλιστεί; Ανάλογα το επίπεδο που βρίσκεστε. Αν έχετε μια καλή αίσθηση του σώματός σας τότε θα κάνετε από μόνοι σας μια προσπάθεια να διατηρείτε την σταθεροτητα στην μέση. Αλλιώς αν είστε καινούριοι τότε ίσως χρειασούν κάποιες επιπλέον κινήσεις που θα σας μάθουν πως είναι να διατηρείτε σταθερή μέση και να κινείτε τα ισχία και την θωρακική σας μοίρα. Όλα θα έρθουν σιγά σιγά και δεν είναι ανάγκη να βιαστείτε.

Όποιος βιάζεται. . .

Σήμερα κάναμε μια απλή αναφορά στο τι πρέπει να περιέχει ένα πρόγραμμα ευεξίας/φυσικής γυμναστικής. Αν βαρεθήκατε να διαβασετε το άρθρο με τις 5 βασικές κινήσεις του ανθρώπου να σας πω ότι η λίστα που φτιάξαμε με τις σημερινές προσθήκες είναι η εξής

  • Σπρώξιμο
  • Τράβηγμα
  • Κάθισμα
  • Hinge
  • Κουβαλήματα
  • Είδη βάδισης
  • Άλματα,ρίψεις
  • Ικανότητα να διατηρούμε σταθερή την μέση

Στο επόμενο άρθρο θα εξετάσουμε πως μπορούμε να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα με όλες αυτές τις βασικές κινήσεις του ανθρώπου,ποιες βασικές αρχές πρέπει να λάβουμε υπόψιν και τυχόν προβλήματα που μπορεί να έχει αυτή η φιλοσοφία προγράμματος! See ya!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: