fotisff

Διατροφή,γυμναστική,υγεία και γενικά fitness!

Μία μέρα με το “έλκηθρο”

Από τον Φώτη Χατζηνικολάου,Personal Trainer

´Ελκηθρο; Με τέτοιο καιρό; Τα χιόνια που βρέθηκαν;

Όχι,δεν μιλάμε για κάποιο “συμβατικό” έλκηθρο το οποίο το παίρνουμε στα χιόνια και κατεβαίνουμε κάποια κατηφόρα. Αναφέρομαι σε μια διαφορετική μορφή έλκηθρου(sled),το οποίο πλέον έχει κάνει την εισαγωγή του στον κόσμο της γυμναστικής.

Στην πολύ πολύ πολύ απλή του μορφή(αυτή που έχω εγώ δηλαδή),το έλκηθρο φτιάχνεται με ένα λάστιχο όπου περνάμε ανάμεσά του ένα μεγάλο κομμάτι ξύλο,στην περίπτωση που θέλουμε να βάλουμε κάποια βάρη μέσα. Στη συνέχεια τρυπάμε το λάστιχο και περνάμε 2 χερούλια όπου από ανάμεσα τους περνάμε ένα σχοινί. Τέλος πρέπει να βρούμε ένα μέρος όπως ένα γήπεδο στίβου για να μπορέσουμε να το τραβάμε για μεγάλες αποστάσεις και από εκεί,δεν θα έβλαπτε να έχουμε μαζί μας άλλα 2-3 άτομα για να ανεβαίνουμε εναλλάξ στο έλκηθρο και να τραβάμε ο ένας τον άλλον. Ορίστε μία φωτογραφία για να καταλάβετε την απλότητα της κατασκευής

sled

Όπως βλέπετε μιλάμε για μία κατασκευή που το κόστος είναι σχεδόν μηδαμινό,οι βίδες,τα παξιμάδια,τα χερούλια και το ξύλο κόστισαν κοντά 14 ευρώ και πέρα από το ξύλο,μου έμειναν αρκετά εξαρτήματα για 2-3 ακόμα έλκηθρα. Το λάστιχο το βρήκα πεταμένο μαζί με άλλα έξω από ένα μαγαζί και το πήρα. Πιο πριν το είχα για να χτυπάω πάνω την βαριοπούλα(πολύ καλή άσκηση που θα μιλήσω άλλη φορά) αλλά αποφάσισα να το μετατρέψω σε κάτι που θα είχε πιο πολύ πλάκα(και μπορώ πάντα να πάρω άλλο ένα λάστιχο χοχοχο).

Αλλά ο σκοπός μου σήμερα δεν είναι τόσο να σας πω για τα οφέλη ενός τέτοιου είδους γυμναστικής(αν και θα το κάνω προς το τέλος) αλλά να σας δείξω πόσο ωραίο είναι να γυμνάζεσαι με άλλα άτομα. Την πρώτη μέρα που το φτιάξαμε το έλκηθρο ήμουν μόνο εγώ και ο ξάδερφός μου,που κάναμε την πρώτη δοκιμή. Όμως την Κυριακή που μας πέρασε μαζευτήκαμε 5 άτομα,όλοι με διαφορετικά σωματότυπα και ξεχωριστή ιστορία στο κομμάτι της γυμναστικής.

team

Στο γήπεδο κάναμε το ζέσταμά μας,δοκιμάσαμε κάποιες ασκήσεις και μετά,απλά,τραβάγαμε το έλκηθρο.

Βάρος πάνω στο έλκηθρό; Είχαμε συνολικά 40 κιλά σε βάρη και μετά άτομα που ζυγίζανε από 62 κιλά μέχρι και 100.

Πως το τραβάγαμε; Δεν είχε τόσο σημασία,αλλά το τραβάγαμε με τα χέρια μας να είναι πίσω και να κοιτάμε μπροστά και με το να κοιτάμε το έλκηθρο και να περπατάμε ανάποδα. Η πρώτη επιλογή μας επέτρεπε,έτσι και το βάρος ήταν σχετικά ελαφρύ,να τρέξουμε ενώ η δεύτερη επιλογή μας άφηνε να τραβήξουμε περισσότερα κιλά.

Με τί σειρά το κάναμε; Από ένα σημείο και μετά δεν είχε και αυτό σημασία. Στην αρχή απλά κάναμε κάποια απόσταση και γυρνάγαμε πίσω αλλά προς το τέλος που είχαμε αρχίσει και κουραζόμασταν απλά πηγαίναμε και κάποιο άτομο που περίμενε στην άλλη άκρη,συνέχιζε εκείνος το δύσκολό μας έργο.

Σίγουρα,δεν είχαμε κάποιο πρόγραμμα αν και κάποιοι τα φτύσανε χωρίς να το περιμένουνε. Επίσης δεν ξέρω κατά πόσο θα δούμε στα επόμενα χρόνια ανθρώπους να χρησιμοποιούν το έλκηθρο ή τον μεγαλύτερό του ξάδερφο,το Prowler,σε προγράμματα μεγάλων αθλητών. Αλλά περάσαμε καλά,γελάσαμε,γυμναστήκαμε και υπήρχε το αίσθημα της ομάδας όπου όλοι μας,φωνάζαμε σε αυτόν που έσπρωχνε διάφορες φράσεις προκειμένου να τον εμψυχώσουμε

“Είσαι άχρηστος ρε!!!”

“Η γιαγιά μου πάει πιο γρήγορα!”

Όχι,συγνώμη λάθος,φωνάζαμε

“Έλα!Λίγο ακόμα!”

“Σπρώξε!!!”

Επίσης,πολύ κοινή φράση ήταν και το “Νίκο άσε το καμτσίκι μην σε πάρει ο διάολος” αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία…

Ο Νίκος,ο Φώτης και το καμτσίκι

Ο Νίκος,ο Φώτης και το καμτσίκι

Από ότι καταλάβατε περάσαμε πολύ καλά και έχουμε σκοπό να συνεχίσουμε να πηγαίνουμε κάθε Κυριακή(ή όποτε μπορούμε) προκειμένου να γυμναστούμε. Όσο περνά ο καιρός πιστεύω θα αντέχουμε περισσότερο,αν και δεν ξέρω κατά πόσο 1 φορά την εβδομάδα θα υποβάλλει το σώμα μας σε αρκετό στρες ώστε να επωφεληθούμε,αλλά δεν βαριέσαι,έχει πλάκα!

Τώρα ας ρίξουμε μια ματιά σε κάποια από τα πλεονεκτήματα. Η πλειοψηφία των πηγών λέει ότι αυτά είναι τα πλεονεκτήματα του Prowler,όπου είναι ουσιαστικά ένα sled με αρκετές υποδοχές για βάρη,περισσότερες λαβές και χερούλια και πολύ πολύ πολύ πολύ πολύ πιο ακριβό. Αλλά παρόλα αυτά,νομίζω ότι το κακόμοιρο το έλκυθρό μου των 14 ευρώ μπορεί να ανταγωνιστεί αυτό το ατσάλινο αναβολικό στεροειδές των 500 ευρώ.

Ή μήπως ΔΕΝ μπορεί;

Πρώτο και κύριο στοιχείο στην γυμναστική με το έλκηθρο/prowler είναι ότι οι κινήσεις που κάνουμε μαζί του δεν έχουν καθόλου εκκεντρική φάση. Τί σημαίνει αυτό; Οι ασκήσεις μας χωρίζονται σε 3 κυρίως φάσεις,την ομοκεντρική,την ισομετρική και την εκκεντρική.

  • Η ομοκεντρική είναι η φάση κατά την οποία προσπαθούμε να σηκώσουμε ένα βάρος. Παράδειγμα είναι όταν κρατάμε ένα βαρύ αντικείμενο και θέλουμε να το βάλουμε σε ένα ράφι. Η κίνηση όπου σπρώχνουμε το αντικείμενο μέχρι να φτάσουμε και να το ακουμπήσουμε στο ράφι είναι η ομοκεντρική φάση. Μπορούμε να πούμε ότι σε ένα σετ ασκήσεων,η ομοκεντρική είναι η πιο δύσκολη φάση.
  • Η ισομετρική φάση είναι εκείνη όπου δεν κινείται απολύτως τίποτα είτε από επιλογή μας είτε επειδή δεν μπορούμε. Στο προηγούμενο παράδειγμα,ισομετρική είναι η φάση όπου απλά κρατάμε το αντικείμενο σε κάποια θέση,είτε αυτή είναι κοντά στο σώμα μας είτε είναι όταν το έχουμε σηκώσει ψηλά. Αλλά ισομετρική είναι επίσης και η φάση όπου προσπαθούμε να μετακινήσουμε κάτι πολύ βαρύ. Φανταστείτε να προσπαθούμε να σπρώξουμε ένα σπίτι; Δεν θα τα καταφέρουμε και η όλη μας κίνηση θα είναι ισομετρική.
  • Η εκκεντρική φάση είναι η φάση όπου προσπαθούμε να χαμηλώσουμε ένα βάρος υπό έλεγχο. Στο παράδειγμά μας με το βαρύ αντικείμενο,εκκεντρική θα θεωρηθεί η φάση όπου αναθεωρήσαμε την επιθυμία μας να το σηκώσουμε και αποφασίζουμε να το κατεβάσουμε. Σε ένα σετ ασκήσεων η πιο εύκολη φάση είναι η εκκεντρική,κυρίως επειδή μας βοηθά και η βαρύτητα.

Το ενδιαφέρον κομμάτι με την εκκεντρική φάση είναι ότι από διάφορους επιστήμονες πιστεύεται ότι η καταστροφή πρωτεΐνών(ή αλλιώς muscle breakdown που μίλησα και εδώ) συμβαίνει κατά την διάρκεια εκείνης της φάσης. Η ομοκεντρική φάση είναι πιο εύκολη στο σώμα μας,ειδικά μετά από τραυματισμούς ή ενώ είμαστε πιασμένοι και έτσι όσες ασκήσεις έχουν κυρίως ομοκεντρική φάση και ελάχιστη ή μηδαμινή εκκεντρική,είναι πιο “βολικές” είτε θέλουμε να χτίσουμε μεγαλύτερους μύες είτε θέλουμε να μας φύγει το πιάσιμο και να επιταχύνουμε την αποθεραπεία μας από τραυματισμούς. Ας δούμε τώρα πως κάποιοι προπονητές χρησιμοποιούν το έλκηθρο/prowler.

Joe DeFranco

Ο Joe DeFranco,ένας από τους πιο επιτυχημένους προπονητές του εξωτερικού,χρησιμοποιεί το έλκηθρο/prowler. για τρεις κυρίως λόγους. Πρώτος είναι για να μπορέσει ο αθλούμενος να κάνει περισσότερη γυμναστική χωρίς να έχει πρόβλημα στην ανάρρωσή του από την άσκηση. Δεύτερον επειδή όπως είπαμε και πιο πάνω,με το να κάνουμε κυρίως το ομοκεντρικό κομμάτι μίας άσκησης μπορούμε να απαλλαγούμε από το πιάσιμο πιο εύκολα από το να μην κάναμε τίποτα. Τρίτον και κυριότερο,ο DeFranco είναι από τους λίγους που χρησιμοποιούν το έλκηθρο/prowler για να αναπτύξει ταχύτητα,ενώ τα έχει φορτώσει με μεγάλα βάρη.

Προφανώς κάτι θα κάνει σωστά αν σκεφτούμε πόσοι επαγγελματίες αθλητές ζητάνε τις υπηρεσίες του κάθε χρόνο

Dave Tate

Ένα από τους πιο πετυχημένους αθλητές του δυναμικού τρίαθλου(power lifting)ο Dave Tate,παρομοιάζει την άσκηση με το έλκηθρο/prowler με το GPP(General Physical Preparation),δηλαδή την γενική φυσική προετοιμασία. Πιο συγκεκριμένα λέει ότι με το έλκηθρο/prowler θα μπορεί κάποιος να έχει

  • βελτιωμένη φυσική κατάσταση
  • καλύτερη καρδιαγγική υγεία
  • καλύτερη ανάρρωση
  • μεγαλύτερη δύναμη
  • μειωμένα ποσοστά λίπους
  • ικανότητα να δουλέψει τις αδύναμες μυΐκές ομάδες
  • δυνατότερο πνεύμα

Όλα αυτά σε ένα κομμάτι εξοπλισμού και από τα αποτελέσματα που έχει αυτός και η ομάδα του τον τελευταίο καιρό,κάτι μου λέει ότι έχει δίκαιο.

Η προσέγγιση και των δύο προπονητών είναι φυσικά πιο σκληρή από την δική μας,όπου απλά πήγαμε και τραβήξαμε το έλκηθρο για μερικούς γύρους. Στο εξωτερικό γίνονται ολόκληρες προπονήσεις με αυτό τον εξοπλισμό,οι οποίες κρατάνε 30-60 λεπτά και στο τέλος οι αθλούμενοι δεν μπορούν να πάρουν τα πόδια τους και μερικοί ψάχνουν τους κουβάδες για να ξεράσουν.

Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να φτάνουμε εμείς και ο οποιοδήποτε άλλος αυτά τα όρια. Οι παραπάνω προσεγγίσεις απευθύνονται κυρίως σε αθλητές συγκεκριμένων αθλημάτων οι οποίοι ακολουθούν ένα πρόγραμμα που είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα τους. Όταν όμως έχουμε μαζευτεί άτομα,με διαφορετικούς στόχους ο καθένας,δεν είναι εύκολο να πούμε “Σήμερα θα βελτιώσουμε την ταχύτητά μας αφού την προηγούμενη εβδομάδα προπονήσαμε την δύναμη”.

Η προπόνηση πρέπει να είναι διασκεδαστική για εμάς που δεν θέλουμε να πάρουμε κάποιο έπαθλο,έτσι ώστε να μπορούμε να συνεχίσουμε να τη κάνουμε και όταν περάσουν τα χρόνια. Δεν είναι ωραίο να ακολουθούμε ρουτίνες απλά και μόνο για να τις ακολουθούμε. Μπορούμε πολύ απλά να βγούμε έξω,να τραβήξουμε το έλκηθρο 10-20 φορές ο καθένας,να γελάσουμε με τυχόν ευτράπελα,να νοιώσουμε ότι κουραζόμαστε και να σταματήσουμε ώστε να συνεχίσουμε μία άλλη μέρα. Για εμένα η μέρα με το έλκηθρο είναι περισσότερο ένας λόγος να βρεθώ με άτομα που δεν βλέπω συχνά,άτομα που έχουμε κοινά ενδιαφέροντα όπως η γυμναστική,να γυμναστούμε και απλά να περάσουμε ωραία.

4 responses to “Μία μέρα με το “έλκηθρο”

  1. Pingback: Οι 5 βασικές κινήσεις του ανθρώπου « fotisff

  2. Pingback: Άτομα που με εμπνέουν:Dan John « fotisff

  3. Pingback: 3 εύκολοι τρόποι για να εντοπίσετε τους τσαρλατάνους | fotisff

  4. Pingback: 3 εύκολοι τρόποι για να εντοπίσετε τους τσαρλατάνους | Souvlaki Fitness

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: