fotisff

Διατροφή,γυμναστική,υγεία και γενικά fitness!

Επίμονος πόνος και trigger points

Από τον Φώτη Χατζηνικολάου,Personal Trainer

Το σημερινό άρθρο είναι ένα κομμάτι το οποίο σύνθεσα λίγο με τις δικές μου γνώσεις αλλά κυρίως χάρη στον Patrick Ward,έναν εκπληκτικό προπονητή/μασέρ που βρίσκεται στην Αριζόνα. Ο Patrick είχε γράψει μια σειρά άρθρων για τα trigger points και επειδή το βρήκα αρκετά ενδιαφέρον τον ρώτησα αν μπορούσα να χρησιμοποιήσω τα άρθρα που είχε γράψει και λίγο με μετάφραση,λίγο με αυτά που ξέρω,να συνθέσω ένα άρθρο όπου θα εξετάζει τα πράγματα που αναφέρω στον τίτλο. Πριν αρχίσουμε να σας πω ότι η θεραπεία των trigger points δεν είναι η λύση για όλους τους πόνους σας. Αν σας πονά το γόνατό σας τότε μπορεί να το έχετε τραυματίσει οπότε καλύτερο θα ήταν να βλέπατε έναν γιατρό και όχι να καταφύγετε στα trigger points. Έχοντας πει αυτό και με το ΟΚ από τον Patrick,ας ξεκινήσουμε!

Χάρη στον Patrick διαβάζετε το σημερινό άρθρο!

 Τί είναι τα trigger points;

Ωραία ερώτηση κάνατε!(βασικά εγώ την έκανα αλλά δεν πειράζει)Τα trigger points είναι σημεία στους μύες μας τα οποία κατά γενική ομολογία είναι σκληρά όταν τα αγγίζουμε και μας προκαλούν πόνο. Στην αφή,τα trigger points θυμίζουν στραγάλια,μόνο που είναι πιο σκληρά και σίγουρα όχι τόσο νόστιμα. Δημιουργούνται κυρίως από λάθος στάση του σώματος,από κινήσεις με πολλές επαναλήψεις,από τραυματισμούς και όταν δεν φροντίζουμε το σώμα μας. Υπάρχουν 2 κατηγορίες,τα κρυμμένα(latent) και τα ενεργά(active).

Τα κρυμμένα είναι τα σημεία το οποία όταν τα πιέσετε αρχίζουν και σας πονάνε και νοιώθετε τον πόνο να απλώνεται στις γειτονικές περιοχές.

Τα ενεργά έχουν αρκετό ενδιαφέρον. Ας υποθέσουμε ότι έχετε πονοκέφαλο. Αν αρχίσετε και πιέζετε τον τραπεζοειδή σας ή κάποιους από τους μύες που σας βοηθάνε να μασάτε,τότε υπάρχει η περίπτωση να παράγετε το σύμπτωμα του πονοκέφαλου που έχετε. Τότε θα ξέρετε ότι ο πονοκέφαλος αυτός ίσως ευθύνεται σε κάποιο trigger point,το οποίο θα μπορέσετε να αντιμετωπίσετε! Αντίο Depon και ασπιρίνη!

Αντίο!

Γιατί πρέπει να με νοιάζουν;

Γιατί πολύ απλά,πονάνε! Και δεν μιλάμε για έναν πόνο στιγμιαίο που σε μερικούς μπορεί να αρέσει,αλλά για έναν πόνο ο οποίος παραμένει και παραμένει,κάποια στιγμή μπορεί να περάσει αλλά μετά θα επανέλθει και θα είναι πιο επίμονος. Αν το δούμε πιο κλινικά,υπάρχουν 3 χαρακτηριστικά των trigger points

  1. Μπορεί να υπάρχει πόνος με το που τα αγγίξουμε
  2. Πόνος ενώ τεντώνουμε κάποιον μυ,σε κάποια συγκεκριμένη θέση
  3. Μυϊκή αδυναμία,με αποτέλεσμα ένας μυς να μην μπορεί να κάνει σωστά την δουλειά του(φανταστείτε να έχετε trigger points στους μύες της πλάτης.Ίσως δεν μπορείτε να σταθείτε όρθιοι!)

Επίσης,όταν πονάμε,ψυχολογικά δεν νοιώθουμε καλά. Αρχίζουμε και έχουμε άσχημη διάθεση,μιλάμε απότομα και δεν φερόμαστε καλά στους τριγύρω μας.

Οπότε μπορούμε να πούμε ότι είναι σημαντικό να προσπαθήσουμε να αντιμετωπίσουμε τα trigger points αν μας ενδιαφέρει κάτι όπως το να μην πονάμε και το να μην είμαστε δυσάρεστοι σαν άνθρωποι.

Σύνδεση trigger points με πόνους στο σώμα

Τώρα θα δούμε κάπως σύντομα πως άνθρωποι με διάφορα συμπτώματα πόνου,όπως πονοκέφαλο,όταν εξετάστηκαν βρέθηκε μεγάλη συσχέτιση με trigger points σε σημεία του σώματος που βρισκόταν ο πόνος.

Σε μία έρευνα εξετάστηκε και βρέθηκε η σχέση μεταξύ trigger points σε διάφορα σημεία του σώματος και χρονικών πονοκεφάλων. Σίγουρα χρειάζεται περισσότερη έρευνα αλλά είναι καλό να το έχουμε υπόψιν μας

Μία άλλη έρευνα εξέτασε την σχέση μεταξύ κρυμμένων trigger points και αλλαγμένης λειτουργίας του ώμου και πιθανότατα πόνου

Τέλος,η μέση και ο πόνος που νοιώθουμε αρκετές φορές,φαίνεται ότι σχετίζεται με trigger points περισσότερο από ότι νομίζαμε,καθώς περίπου 11 διαφορετικοί μύες μπορούν να μας δημιουργήσουν αυτή την αίσθηση πόνου

Πως τα αντιμετωπίζουμε;

Αχά,τώρα η απάντηση που όλοι περιμένατε! Πλέον πιστεύετε ότι τα trigger points μόνο καλό δεν κάνουν και θέλετε να τα ξεφορτωθείτε.

Επειδή όπως είδατε τα trigger points μπορεί να βρίσκονται παντού και δεν σημαίνει ότι ένας πόνος σε κάποιο σημείο σχετίζεται με trigger points σε αυτό το σημείο,θα πρότεινα,αν θέλετε να κάνετε καλή δουλειά να επενδύσετε 14 ευρώ και να αγοράσετε αυτό το βιβλίο. Περιέχει μέσα ότι χρειάζεται να ξέρετε για τα trigger points καθώς και ποια trigger points προκαλούν συγκεκριμένους πόνους,όπως και μία πλήρη αναφορά στα σημεία όπου οι μύες μπορούν να σχηματίσουν trigger points. Για εσάς που δεν θέλετε να δώσετε λεφτά,μπορείτε απλά να δοκιμάσετε να επικεντρωθείτε στα σημεία που σας ενοχλούν,με την ελπίδα να μην υπάρχει κάποιο,κάπου αλλού κρυμμένο.

Καλό βιβλίο,πολύ καλή τιμή.

Είτε πάρετε το βιβλίο,είτε όχι θα χρειαστείτε σίγουρα ένα μπαλάκι του τέννις(που στο super market μπορείτε να πάρετε 3 για 90 λεπτά) και αν θέλετε κάτι πιο γερό,για τις μεγάλες μυϊκές ομάδες,ένα foam roller που μπορείτε να το αγοράσετε ή να το φτιάξετε(με ένα σωλήνα και ένα στρώμα).Προσωπικά χρησιμοποιώ μπαλάκια αλλά κάποια στιγμή σκοπεύω να φτιάξω και ένα foam roller. Αυτό που κάνω και με έχει βολέψει είναι να βάζω 2-4 μπαλάκια σε μια μεγάλη κάλτσα και να φτιάχνω ένα ανθεκτικό,μίνι foam roller όταν θέλω να το χρησιμοποιήσω για τα πόδια,για την πλάτη ή την μέση.

Τώρα το μόνο που χρειάζεται είναι να βρείτε το σημείο που σας κάνει να πονάτε. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα χέρια σας για αυτό. Όταν το βρείτε,πρέπει να φροντίσετε να βάλετε το μπαλάκι πάνω σε αυτό το σημείο.

Μπορείτε να το κάνετε είτε με το να ξαπλώσετε στο πάτωμα και να βάλετε το μπαλάκι είτε μπορείτε να ακουμπήσετε πάνω σε έναν τοίχο και να το βάλετε.

Η πρώτη επιλογή είναι συνήθως για σημεία τα οποία δεν πονάνε πολύ και δεν έχετε πρόβλημα να αφήσετε το βάρος του σώματός σας να πέσει πάνω στο trigger point. Η δεύτερη επιλογή σας επιτρέπει να μετριάσετε αρκετά τον πόνο που θα νοιώσετε όταν ακουμπήσετε το trigger point. Για μια πιο πιο αναλυτική περιγραφή για το που μπορείτε να βάλετε το μπαλάκι δείτε τις εικόνες εδώ και εδώ.

Αφού το έχετε βρει το σημείο,πρέπει να ασκήσετε κάποια πίεση με το μπαλάκι,ενώ παράλληλα το έχετε να κάνει μικρές κυκλικές κινήσεις,και να κρατήσετε αυτή την πίεση για κάποιο χρονικό διάστημα. Εδώ οι απόψεις διίστανται.

Μπορείτε να δείτε καλά αποτελέσματα με το να κρατήσετε την πίεση για 8-12 δευτερόλεπτα και να φροντίσετε ο πόνος/πίεση που νοιώθετε να έχει μία ένταση 5/10.

Αυτό σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να πονάτε πάρα πολύ αλλά ούτε και να μην νοιώθετε τίποτα.

Μετά από λίγο θα νοιώσετε το trigger point κάπως να “ελευθερώνεται”. Αυτό μπορείτε να το νοιώσετε είτε με κάποιο χαλάρωμα του σημείου που έχετε βάλει το μπαλάκι είτε με αυξημένη κυκλοφορία του αίματος και κάποια ζεστασιά.

Αν δεν το νοιώσετε τότε θα πρέπει να συνεχίσετε σε κάποιο άλλο σημείο και να επανέλθετε αργότερα. Η θεραπεία θέλει λίγο επιμονή οπότε μην απαγοητευτείτε έτσι και δεν έχετε αποτελέσματα στο λεπτό.

Οπότε μια ανακεφαλαίωση

  • Βρείτε το trigger point
  • Κρατήστε μια πίεση 5/10
  • Η διάρκεια μπορεί να είναι 8-12 δευτερόλεπτα
  • Αν το νοιώσετε να ελευθερώνεται,έχει καλώς. Αλλιώς συνεχίστε σε κάποιο άλλο σημείο και μετά ξαναδοκιμάστε

Αντίο πόνε μόνο με 30 λεπτά!

Κλείνοντας

Αυτό ήταν η εισαγωγή μας στα trigger points και πως μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε,απαλλάσοντάς μας από τον πόνο. Σίγουρα δεν είναι η λύση για όλα μας τα προβλήματα αλλά μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να ανακουφιστούμε από εκνευριστικές,επίμονες ενοχλήσεις που έχουμε κατά καιρούς. Υπάρχουν και άλλοι μέθοδοι μασάζ οι οποίες είναι εξίσου καλές αλλά μαρέσει ειδικά η θεραπεία των trigger points αφού μπορούμε να την κάνουμε μόνοι μας,στο σπίτι μας με ελάχιστο εξοπλισμό.

Αν θέλετε να μάθετε λίγο παραπάνω για τα trigger points μπορείτε να αγοράσετε το βιβλίο που ανέφερα όπως επίσης και να ελέγξετε την ιστοσελίδα του Patrick για όλα τα θέματα που έχουν να κάνουν με αποθεραπεία,γυμναστική,διατροφή και γενικά πως να ζήσετε μια καλύτερη ζωή. Τα άρθρα του που με βοήθησαν στο άρθρο μπορείτε να τα βρείτε παρακάτω

Trigger Point 101
Trigger Points: Their Effect on Your Current Pain
Καλή συνέχεια,χωρίς πόνους να έχετε!

6 responses to “Επίμονος πόνος και trigger points

  1. Pingback: Αποκαλύπτωντας Μυϊκές Ασυμμετρίες:Το κάτω σώμα « fotisff

  2. Pingback: Πόνος σε άρθρωση:Γόνατο « fotisff

  3. Pingback: Άτομα που με εμπνέουν : Mike Boyle | fotisff

  4. Pingback: Μια εισαγωγή στη “Τέλεια Μέρα” | fotisff

  5. Pingback: Μια εισαγωγή στη “Τέλεια Μέρα” | Souvlaki Fitness

  6. Pingback: Άτομα που με εμπνέουν : Mike Boyle | Souvlaki Fitness

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: