fotisff

Διατροφή,γυμναστική,υγεία και γενικά fitness!

Η διατροφική μου φιλοσοφία

Από τον Φώτη Χατζηνικολάου,Personal Trainer

Πρόσφατα έτυχε να συζητήσω με μερικά άτομα που θέλανε να τους γράψω κάποιο πρόγραμμα δίαιτας. Το πρόβλημα ήταν όμως ότι καθώς μίλαγα μαζί τους μου έβγαλαν έναν φόβο που είχε να κάνει με μια λανθασμένη εντύπωση,ότι θα τους περιορίσω τα φαγητά και θα τους κάνω να ψοφήσουν στην πείνα. Η κολλητή μου είπε “Μην με βάλεις να τρώω βρώμη και ξηρούς καρπούς μόνο” ενώ ένα άλλο άτομο νόμιζε ότι “Θα τρώω μόνο μπρόκολο”.Εγώ αυτό που ζητάω από κάποιον/κάποια προκειμένου να γράψω μια δίαιτα είναι τα εξής

  • Μια συζήτηση αρχικά προκειμένου να δω τι περιμένουν και πως μπορώ να το προσαρμόσω στο πρόγραμμα
  • Αν είναι ανοιχτοί σε ένα πρόγραμμα γυμναστικής(αν δεν γυμνάζονται ήδη),2-4 φορές την βδομάδα προκειμένου να βελτιστοποιήσουν τα αποτελέσματά τους
  • Μια ειλικρινή προσπάθεια να ακολουθήσουν το πρόγραμμα
  • Γυμνές φωτογραφίες αν είναι κορίτσια προκειμένου να προβλέψω το σωματικό λίπος και να προσαρμόσω τις θερμίδες(χα δεν μπορείτε να πείτε όχι σε αυτό το επιχείρημα!)

Παρόλα αυτά,αν ακολουθήσουν τα 3 πρώτα πράγματα θα είμαι χαρούμενος

Ας δούμε όμως περαιτέρω το πως προσεγγίζω τα προγράμματα διατροφής,ώστε να λυθούν τυχόν απορίες σε όσους ταλαντεύονται ακόμα για το αν θέλουν ή δεν θέλουν να τους βοηθήσω. Θα ξεκινήσουμε με μια μικρή συζήτηση για τα μακροστοιχεία,δηλαδή πρωτείνη,λιπαρά,υδατάνθρακες και αλκοόλ

Πρωτείνη και λιπαρά,ανεξάρτητα από ότι θέλουν να σας πουν κάποιοι,είναι απαραίτητα για την ζωή. Αν δεν έχετε κάποιο ποσοστό αμινοξέων(πρωτείνη) και κάποια απαραίτητα λιπαρά οξέα τότε μην περιμένετε να ζήσετε. Υπάρχει περίπτωση να ζήσετε με εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά,αλλά μην περιμένετε να ευημερίσετε. Οπότε κόκκινο κρέας,λευκό κρέας,ψάρια,αυγά,κάποια γαλακτοκομικά και τα λιπαρά που αναφέρω εδώ δεν υπάρχει περίπτωση να σας πω να τα κόψετε.

Περνάμε στους υδατάνθρακες. Όπως συζήτησα εδώ οι υδατάνθρακες πρέπει να είναι ανάλογοι της δραστηριότητάς σας και αν ακολουθείτε μια καθιστική ζωή,με πολύ λίγη άσκηση(ας πούμε 1-3 ώρες την εβδομάδα) τότε δεν σας είναι τόσο απαραίτητοι,δεδομένου ότι θέλετε να χάσετε κάποια κιλά. Επίσης,προκειμένου να ζήσουμε,χρειάζονται 0 υδατάνθρακες. Ναι καλά διαβάσατε,μηδέν. Το σώμα μπορεί να φτιάξει γλυκογόνο από τα αμινοξέα εφόσον τρώτε αρκετή πρωτείνη. Παρακαλώ καταλάβετε ότι δεν σας λέω να κόψετε όλες τις τροφές που περιέχουν υδατάνθρακες,απλά σας λέω ότι δεν είναι τόσο απαραίτητοι. Υπάρχουν αρκετοί bodybuilders και figure athletes οι οποίοι στα τελευταία στάδια της προετοιμασίας τους,κόβουν τους υδατάνθρακες στο 0. Άλλη μια φορά,δεν θα σας προτείνω να το κάνετε.

Τώρα το αλκοόλ. Για μένα,αν μπορείτε,κόψτε το. Το σώμα σας κάνει ότι είναι δυνατόν για να το αποβάλλει,μειώνει έως και μηδενίζει τον μεταβολισμό του λίπους(μπύρα και ξηροκάρπια είναι τέλειος συνδιασμός για να προσθέσετε λίπος) και μιιλάμε για άχρηστες θερμίδες. Πάλι εδώ,μπορούμε να το συζητήσουμε,να σας δώσω περισσότερες πηγές και να αποφασίσετε μόνοι σας αν θέλετε να το κόψετε 100%,90% ή και καθόλου. Δουλειά μου όμως είναι να σας πω τί θα σας βοηθήσει να φτάσετε τον στόχο σας πιο γρήγορα

Εύγε στους γονείς!

Μετά προσπαθώ να κάνω μια συζήτηση περί ποιότητας του φαγητού και να καταλάβετε μέσω αυτής,ότι για να πετύχετε στη διατροφή σας θέλετε όσο το δυνατόν λιγότερο επεξεργασμένες τροφές. Αυτό που εννοώ είναι ότι καλό το να προσπαθείτε να φάτε Χ γραμμάρια από κάθε μακροστοιχείο που αναφέρθηκε πριν,αλλά θα ήθελα οι τροφές σας να είναι όσο πιο καθαρές γίνεται. Ιδανικά θα προτιμούσα να αγοράζετε από super market και να βλέπετε ότι πρόκειται για 100% κιμά,100% αμύγδαλα,100% μπανάνες και όχι 60% επεξεργασμένο σιτάρι,10% καβουρδισμένα φυστίκια,λεκιθίνη σόγιας,σταθεροποιητής,ασπαρτάμη,γλουτένη,αρωματικές ουσίες,βούτηρο κακάο κλπ. Στην πρώτη περίπτωση έχετε φαγητά που πραγματικά ξέρετε ότι θα είναι ακριβώς ότι αγοράσετε ενώ στην δεύτερη θα υπάρχουν 10 σειρές συστατικών,που τα περισσότερα δεν θα τα έχετε ξαναδεί ή ακούσει. Ένας άλλος λόγος που προτιμώ τις τροφές της πρώτης περίπτωσης είναι και ο όγκος του φαγητού. Σκεφτείτε πόσο μεγάλο φαίνεται ένα κομμάτι κοτόπουλο,μια σαλάτα 3 λαχανικών και ένα φρούτο. Μετά σκεφτείτε ένα cheeseburger. Μπορεί και τα 2 να έχουν τις ίδιες θερμίδες αλλά το cheese θα είναι τόσο μικρό που αποκλείεται να φάτε μόνο ένα.

Χαλαρά 700-800 θερμίδες εδω μέσα.

Στη συνέχεια περνάμε σε ένα από τα αγαπημένα μου κομμάτια,αυτά της σοκολ…εεε της απομυθοποίησης! Εκεί προσπαθώ να σας ξεδιαλύνω διάφορα πράγματα που πιστεύετε για την διατροφή και το γενικά πως χάνουμε βάρος. Ένας από τους αγαπημένους/μισητούς μου μύθους είναι το πως τα αυγά που προτείνω να φάτε,μπορούν να σας ανεβάσουν την χοληστερίνη και να σας προκαλέσουν καρδιακά. Ας το ξεκαθαρίσουμε επί την ευκαιρία. Καταρχάς υπάρχουν 2 είδη χοληστερίνης που μετράται,η LDL και η HDL. Η LDL θεωρείται η κακή χοληστερίνη και η HDL θεωρείται η καλή χοληστερίνη. Είχε αποδειχτεί ότι τα αυγά μπορούν να ανεβάσουν την συνολική χοληστερίνη,δηλαδή και την LDL και την HDL μαζί. Το πρόβλημα είναι ότι πλέον,δεν μας νοιάζει το νούμερο της LDL,μας ενδιαφέρει κυρίως τί είδος LDL έχουμε. Υπάρχουν 2 μορφές LDL,μια μεγάλη και απαλή και μια μικρή και σκληρή. Η πρώτη μορφή είναι ακίνδυνη ενώ η δεύτερη είναι είναι πολύ επικίνδυνη και προκαλεί συνήθως τα προβλήματα. Το θέμα είναι ότι πολύς κόσμος,ειδικά στην Ελλάδα,δεν το ξέρει αυτό. Στο εξωτερικό πλέον έχουν αρχίσει και δίνουν σημασία στον λόγο HDL προς τριγλυκερίδια,όσο πιο μικρός είναι τόσο πιο μεγάλο πρόβλημα μπορείτε να αντιμετωπίσετε. Ελπίζουμε σε λίγα χρόνια ο κόσμος και στην Ελλάδα να αλλάξει την προσέγγισή του.

Πολύ διαβολικό φαγητό ε;

Άλλοι μύθοι είναι

  • Δεν χρειάζομαι πρωτείνη,δεν θέλω να χτίσω μύες
  • Η αερόβια είναι η καλύτερη για να χάσουμε λίπος
  • Πρέπει να κόψουμε πάρα πολύ τις θερμίδες σε μια δίαιτα
  • Πρέπει να στερηθώ πολλά φαγητά που μου αρέσουν(το συζήτησα εδώ)

Αφότου κάνουμε όλα αυτά,ξέρω αρκετά πράγματα ώστε να σας γράψω ένα πρόγραμμα διατροφής. Υπάρχουν κάποια άλλα πράγματα που ίσως συζητήσω,όπως την προοπτική να κάνετε μια εξέταση για να δείτε αν έχετε αλλεργίες σε κάποια φαγητά,αλλά όχι πάντα. Το μόνο που μένει είναι η διάθεσή σας να αλλάξετε το σώμα σας,να μπορείτε να φτιάχνετε μόνοι σας το φαί σας και πιστεύω ότι θα έχουμε καλά αποτελέσματα. Πόσο καλά; Ανάλογα τα πόσα κιλά παραπάνω έχετε δεν είναι περίεργο να χάσετε 2 κιλά την πρώτη βδομάδα και να χάνετε 1-2 κιλά τις επόμενες βδομάδες,μερικές φορές και περισσότερο.

Ελπίζω να σας ξεκαθαρίστηκαν τυχόν αμφιβολίες για τις δίαιτες που βάζω και να καταλάβατε,ότι λίγο πολύ,μπορώ να επιτρέψω τα πάντα σε ένα πρόγραμμα. Το σημαντικό είναι να μιλήσω με τον καθένα ξεχωριστά,αφού κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και θα χρειαστεί κάτι διαφορετικό. Είμαι κατά των έτοιμων προγραμμάτων μιας και δείχνει ότι ο διατροφολόγος απλά βαριέται και δεν τον νοιάζει τόσο το άτομο,αλλά η τσέπη του…

Πως σας φάνηκε η προσέγγισή μου; Θα μου ζητάγατε να σας γράψω πρόγραμμα διατροφής ή σας φαίνεται πολύ καλό για να είναι αληθινό?

2 responses to “Η διατροφική μου φιλοσοφία

  1. Pingback: Περιοδική Νηστεία:Τα οφέλη « fotisff

  2. Pingback: Λίγο κράξιμο « fotisff

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: