fotisff

Διατροφή,γυμναστική,υγεία και γενικά fitness!

Απομυθοποίηση:Πρωτείνη,νεφρά και κόκκαλα

Από τον Φώτη Χατζηνικολάου,Personal Trainer

Σήμερα θα τσεκάρουμε 2 ακόμα μύθους,το ότι η πρωτείνη βλάπτει τα νεφρά και ότι η πρωτείνη μας αποδυναμώνουν τα κόκκαλα

Ας ρίξουμε μια ματιά στο πρώτο μύθο,του ότι η αρκετή πρωτείνη θα βλάψει τα νεφρά μας. Αν ο γιατρός σας,γυμναστής σας,φαρμακοποιός σας,ψιλικατζής σας ή οτιδήποτε άλλο σας πει ότι τα νεφρά σας θα αρχίσουν να δυσλειτουργούν με την πρωτείνη μπορείτε είτε να τους ζητήσετε την έρευνα αν τους συμπαθείτε είτε να τους βρίσετε έτσι και τους αντιπαθείτε.

Υπάρχουν έρευνες που έχουν δείξει πως σε άτομα με προβλήματα στα νεφρά,μια δίαιτα μειωμένη σε πρωτείνη είναι καλή στρατηγική. Το πρόβλημα είναι ότι αρκετοί το πήγαν λίιιιγο παραπέρα και πιστεύουν ότι μια δίαιτα υψηλή σε πρωτείνη θα κάνει κακό στα νεφρά,οπότε πρέπει να αποφεύγονται οι μεγάλες ποσότητες. Μία έρευνα που μπορεί να ρίξει φώτα στην υπόθεση και στο μπέρδεμα που έπεσε είναι αυτή. Αν ρίξετε μια ματιά θα δείτε ότι,για 4 χρόνια,άτομα που ακολούθησαν μια διατροφή υψηλή σε πρωτείνη δεν παρουσίασαν προβλήματα στα νεφρά αλλά αυτοί που είχαν πρόβλημα,μία δίαιτα υψηλή σε πρωτείνη μπορούν να επιταχύνουν τα προβλήματα.

Μια άλλη έρευνα έδειξε ότι το σώμα μας είναι πιο έξυπνο από ότι νομίζετε. Συγκεκριμένα,τα υγειή νεφρά θα μεγαλώσουν σε μέγεθος αν φάμε πολύ πρωτείνη ενώ,αν φάμε λίγη πρωτείνη θα μικρύνουν. Αν θέλετε να το παίξετε χαριτωμένοι και να ρωτήσετε τί θα πάθουν έτσι και δεν φάτε καθόλου πρωτείνη(ας πούμε μόνο ζάχαρη και λάδι) τότε δεν σας νοιάζουν τα νεφρά σας,θα πεθάνετε. True story.

Πάμε τώρα να εξετάσουμε τον επόμενο μύθο,ότι πολύ πρωτείνη θα μας κάνει να χάσουμε οστική μάζα και θα αποδυναμωθούν τα κόκκαλά μας.

Καταρχάς ας εξασφαλίσουμε ότι η πρωτείνη δεν μειώνει την οστική μάζα. Εδώ και εδώ βλέπουμε πως ακόμα και σε ηλικιωμένους,οι διατροφές υψηλές σε πρωτείνη δεν προκαλούν το παραμικρό πρόβλημα στα οστά. Ωραία μέχρι εδώ; Μπορείτε όμως να αναρωτιέστε “τότε γιατί αυτός ο πόλεμος ενάντια στην πρωτείνη?”. Κατά κύριο λόγο,οι τροφές πλούσιες σε πρωτείνη είναι οι ζωικές τροφές δηλαδή κρέας και γαλακτοκομικά. Αυτές οι τροφές όμως προκαλούν μια αλλαγή στο pH του αίματος(το πόσο αλκαλικό ή τοξικό είναι το αίμα μας) και το κάνουν τοξικό. Προκειμένου το σώμα μας να εξισορροπήσει το pH αναγκάζεται να χαλάσει κάποια στοιχεία,ένα εκ των οποίων είναι το ασβέστιο. Το ασβέστιο ως γνωστόν σχετίζεται με την οστική μας μάζα(αν και δεν είναι το μόνο στοιχείο) και ίσως κάπου,όταν η έρευνα περί οστών δεν ήταν όσο εκτενής όσο είναι σήμερα,κάποιοι πιστέψανε ότι η πολύ πρωτείνη θα μας κάνει να πάθουμε οστεοπόρωση. Τί μπορούμε να κάνουμε για να μην χάνουμε το ασβέστιο,κοινώς για να μην γίνεται τοξικό το pH μας; Φάτε έξτρα λαχανικά και μερικά φρούτα!

Τώρα ας το πάρουμε ένα βήμα πιο πέρα και ας τσεκάρουμε την διαφορά μεταξύ μιας διατροφής χαμηλής σε πρωτείνη και μιας διατροφής υψηλής σε πρωτείνη. Αυτή εδώ η έρευνα σύγκρινε μια δίαιτα χαμηλή σε πρωτείνη(αρκετά ενδιαφέρον ότι το “χαμηλό” είναι το προτεινόμενο ποσοστό που δίνει η κυβέρνηση) και μία δίαιτα υψηλή σε πρωτείνη(την τριπλάσια από την κανονική ποσότητα που προτείνεται). Η δεύτερη δίαιτα είχε σαν αποτέλεσμα αυξημένη απορρόφηση ασβεστίου συγκριτικά με την πρώτη και οι ερευνητές λένε ότι έρευνες δείχνουν πως άνθρωποι που ακολουθούνε μια διατροφή χαμηλή σε πρωτείνη παρουσιάζουν μειωμένη οστική πυκνότητα.

Συνοψίζοντας,αν βαρεθήκατε να διαβάσετε το άρθρο τα 3 κύρια σημεία είναι τα εξής

  • Διατροφές υψηλές σε πρωτείνη δεν προκαλούν προβλήματα σε ανθρώπους με υγειή νεφρά
  • Διατροφές υψηλές σε πρωτείνη δεν μειώνουν την οστική πυκνότητα,το αντίθετο μάλιστα
  • Ο συγγραφέας του άρθρου είναι πανέξυπνος

Εσείς μπορείτε όμως να κρατήσετε τα 2 πρώτα σημεία μόνο,αν θέλετε. Το σημαντικό είναι να καταλάβετε ότι δεν υπάρχει κάποιο είδος μαγείας που θα σας προκαλέσει πρόβλημα την επόμενη φορά που θα φάτε μία ζουμερή μπριζόλα,εφόσον δεν έχετε κάποιο πρόβλημα στα νεφρά. Δεν χρειάζεται να ανησυχείτε καθόλου,φάτε με την ησυχία σας(και μην ξεχάσετε την σαλάτα!)

2 responses to “Απομυθοποίηση:Πρωτείνη,νεφρά και κόκκαλα

  1. Pingback: Δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες:Μια εισαγωγή « fotisff

  2. Pingback: Πώς να χάσετε τα κιλά των γιορτών,των διακοπών,των εκδηλώσεων και άλλων! « fotisff

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: