fotisff

Διατροφή,γυμναστική,υγεία και γενικά fitness!

Η ψυχολογία σε περίοδο δίαιτας

Από τον Φώτη Χατζηνικολάου,Personal Trainer

Τώρα που έρχεται το καλοκαίρι,αρκετοί θα ξεκινήσουμε κάποια δίαιτα με σκοπό είτε να χάσουμε περιττά κιλά και να βγούμε στις θάλασσες χωρίς φόβους για την εμφάνισή μας είτε για να προκαλέσουμε κάποια πολύ μεγάλη εντύπωση όταν βγάλουμε την μπλούζα. Ανεξάρτητα από τον λόγο το αν θα πετύχουμε τον σκοπό μας ή όχι δεν περιορίζεται μόνο στο τί δίαιτα θα ακολουθήσουμε.

Πολλές φορές η ζωή συμβαίνει και κάτι ξαφνικό έρχεται και στέκεται εμπόδιο στην προσπάθεια μας. Προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε,καταβάλουμε πολύ δύναμη να πείσουμε τον εαυτό μας,όμως αυτό το μπισκοτάκι που έχουμε στην άκρη του ντουλαπιού φαίνεται ένα πολύ καλό διάλειμμα από αυτόν τον εσωτερικό αγώνα. Πόσο δηλαδή να μας παχύνει ένα μπισκοτάκι. Το καταβροχθίζουμε με την μία,χωρίς καν να το γευτούμε και ως δια μαγείας εμφανίζεται όλο το πακέτο με τα μπισκότα. Ε ντάξει αφού κάναμε την αμαρτία ας το ρίξουμε έξω γενικά. Και εξαφανίζεται και το πακέτο,και η φρατζόλα με το μέλι,και η σοκολάτα και πάνω στην μανία μας παραγγέλνουμε σουβλάκια ή μια πίτσα,με την σκέψη “θα ξεκινήσω πάλι αύριο”

Ακούγεται γνωστό το σενάριο αυτό; Αρχινάτε μια δίαιτα,ξεκινάτε και κάνετε τα πάντα σωστά. Πέντε φορές την εβδομάδα γυμναστική αφού ξέρετε ότι αν οι 3 είναι αρκετές,οι 5 θα είναι ακόμα καλύτερες,κόβετε τις θερμίδες σας στο μισό γιατί η λογική λέει όσο πιο πολλές κόψετε τόσο πιο γρήγορα θα χάσετε,αυξάνετε τα λαχανικά σας παρά το γεγονός ότι δεν σας αρέσει να τρώτε τόσα πράσινα λαχανικά,πίνετε πράσινο τσάι γιατί όσο πιο πικρό είναι κάτι τόσο πιο γρήγορα θα κάψετε λίπος και από εκεί που είχατε το αμάξι σας για όλες τις μετακινήσεις ξεκινάτε και πηγαίνετε παντού με τα πόδια.

Όλα λειτουργούν την πρώτη βδομάδα,χάνετε 1-2 κιλά. Μετά την δεύτερη χάνετε άλλο ένα και μετά την τρίτη τίποτα. Μα πως είναι δυνατόν να μην χάσατε? Αφού κάνετε τα πάντα σωστά. Αποφασίζετε να το πάτε ένα βήμα παραπάνω. Έξι μέρες προπόνηση,κόβετε και άλλο τις θερμίδες,τρώτε σπανάκι σκέτο για βραδινό,αντικαθιστάτε τον καφέ σας με τσάι. Μια βδομάδα μετά άλλο μισό κιλό έχει χαθεί και την επόμενη τίποτα. Πλέον είστε πολύ κουρασμένοι,νευριάζετε με το παραμικρό,η οποιαδήποτε μετακίνηση σας φαίνεται μαραθώνιος και πεινάτε συνέχεια.

“Ναι γεια σας,θα ήθελα να παραγγείλω 3 μεγάλες πίτσες,1 μπουκάλι Coca Cola,και όλα τα επιδόρπιά σας που έχουνε σοκολάτα. Ναι,μένω μόνος/μόνη μου”

Πιστεύετε ότι αναγνωρίζετε τον εαυτό σας εδώ; Αν όχι απαγοήτευση από την ζυγαριά,τότε ίσως μια συνεχής πείνα,μια τάση να εκνευρίζεστε με το παραμικρό ή η αποστροφή από τις τροφές που πρέπει να φάτε,είναι κάποιο παράδειγμα που σας έχουνε κάνει να εγκαταλείψετε την δίαιτά σας.

Γιατί όμως αυτή η αποτυχία; Ας το δούμε από μία πρακτική άποψη.

Φανταστείτε να πιάσετε δουλειά στην οικοδομή. Την πρώτη μέρα είστε πολύ πιασμένοι και νοιώθετε τόσο άσχημα που σκέφτεστε ότι δεν θέλετε να συνεχίσετε την δουλειά. Την επόμενη το ίδιο. Περνάνε μία,δύο βδομάδες,ξεκουράζεστε λίγο τα Σαββατοκύριακα και πλέον όχι μόνο έχετε συνηθίσει,αλλά μπορείτε να βγείτε μετά την δουλειά με τους συναδέλφους σας χωρίς να νοιώθετε πτώμα. Τί συνέβη; Το σώμα σας συνήθισε την εργασία και πλέον αυτό και το μυαλό σας δεν είναι αντίπαλοί σας,αλλά μαζί σας.

Το ίδιο συμβαίνει όμως και στην δίαιτα. Αλλά η διαφορά είναι ότι δεν αλλάξατε ένα πράμα,αλλάξατε ταυτόχρονα πέντε πράματα. Όχι μόνο αλλάξατε πολλά πράματα μαζί αλλά και δεν δώσατε στον εαυτό σας ένα διάλειμμα. Συνεχίσατε όσο πιο άγρια γινόταν την δίαιτά σας χωρίς να σκεφτείτε “Ξέρεις τι,το Σάββατο που θα βγω με τα παιδιά,ας φάω ένα έξτρα κομμάτι κρέας που το έχω κόψει με την δίαιτα και ας παραγγείλω το αγαπημένο μου cheesecake. Την Κυριακή θα συνεχίσω κανονικά”. Αν δίνατε όμως την ευκαιρία στον εαυτό σας να ξελασκάρει για λίγο,όχι μόνο θα μπορούσατε να συνεχίσετε,θα συνεχίζατε με λιγότερα προβλήματα αφού κάνατε ένα πολύ ωραίο διάλειμμα.

Αν παρατηρήσατε το μαλλί,χάσατε το δάσος

Αν παρατηρήσατε το μαλλί,χάσατε το δάσος

Είναι αποδεδειγμένο πλέον ότι σε μια δίαιτα συμβαίνουν διάφορα στο σώμα μας. Κάποιες ορμόνες πέφτούν,άλλες ανεβαίνουν,το σώμα δεν θέλει να αλλάξει και αντιστέκεται όσο πιο πολύ μπορεί. Κάτι που θα συζητήσω σε ένα μελλοντικό άρθρο είναι πως το να φάτε κάτι εκτός δίαιτας μπορεί να σας βοηθήσει στην δίαιτά σας αλλά προς το παρών να ξέρετε ότι ένα τέτοιο γεύμα,χωρίς να προσπαθήσετε να φάτε ότι θερμίδα έχετε κόψει όλη την βδομάδα,θα σας κάνει καλό

Τώρα περνάμε σε ένα επίσης σημαντικό θέμα,αυτό του σκεπτικού όταν ξεκινάμε δίαιτα. Γιατί κάνετε δίαιτα; Σας το είπε κάποιος ή εσείς πιστεύετε ότι είναι αναγκαίο; Θέλετε να προετοιμαστείτε για κάποιο event στο facebook μήπως ή για κάποιον γάμο;

Ανεξάρτητα από τον λόγο που θελετε να χάσετε κιλά,εξασφαλίστε ότι το κάνετε για τον εαυτό σας και όχι γιατί σας το είπαν άλλοι.

Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Δεν γίνετε να ζείτε την ζωή σας σύμφωνα με τις προσδοκίες των άλλων. Έχετε μόνο μια ευκαιρία να ζήσετε οπότε φροντίστε να είναι μια τέλεια εμπειρία. Ξεκινήστε την δίαιτα όταν νοιώσετε ότι θα τα καταφέρετε αλλά και όταν εξασφαλίσετε ότι είναι κάτι που θέλετε εσείς για τον εαυτό σας.

Στη συνέχεια προσπαθήστε να αναγνωρίσετε ποια πράγματα ή ποιες στιγμές δηλητηριάζουν την προσπάθειάς σας. Με το “δηλητηριάζουν” αναφέρομαι σε κάτι που μπορεί να σας κάνει να πείτε “αυτό ήταν,τέρμα η δίαιτα!” και να καταφύγετε σε ότι φαγητό δεν τρώγατε τόσο καιρό,ως έναν τρόπο να πείτε “αντίο δίαιτα”.Αυτοί οι λόγοι μπορεί να έχουν να κάνουν με άγχος,κατάθλιψη,το οικογενειακό/φιλικό/εργατικό περιβάλλον,κακή ποιότητα ύπνου,χαμηλή αυτοπεποίθηση,εθισμό σε κάτι και άλλοι πολλοί. Παρόλο που δεν είναι εύκολο να αντιμετωπίσετε κάθε ένα λόγο ενώ είστε σε δίαιτα μπορείτε να αναγνωρίσετε ότι αυτοί οι λόγοι δεν πρέπει να συνδέονται με την προσπάθειά σας να χάσετε κιλά.

Ένα πρόβλημα που πηγάζει από τους παραπάνω λόγους είναι ότι συχνά,όταν κάτι δεν σας πάει καλά(άσχημη μέρα στην δουλειά,τσακωμός με την σχέση σας,λίγες ώρες ύπνου κλπ) καταφεύγετε,εντελώς μηχανικά στο φαί. Πιστεύετε ότι είναι μια εύκολη λύση,κάτι για να ξεφύγετε από την πραγματικότητα. Αυτό όμως είναι λανθασμένη σκέψη.

Η λύση είναι να αναγνωρίσετε το πρόβλημα που έχετε εκείνη την στιγμή και να πάρετε επιτόπου την απόφαση να μην επιτρέψετε να επηρρεάσει την δίαιτά σας.

Σίγουρα δεν είναι εύκολο. Αν έχετε προσπαθήσει αρκετές φορές να κάνετε δίαιτα χωρίς επιτυχία και είχατε πάντα παρόμοιες αντιδράσεις τότε το μυαλό σας είναι συνδεδεμένο λίγο πολύ να αντιδρά έτσι. Τα καλά νέα είναι ότι μπορείτε να το “προγραμματίσετε” ξανά ώστε να αντιδρά διαφορετικά. Την επόμενη φορά που θα σκεφτείτε ότι χρειάζεστε να κάνετε ένα διατροφικό διάλειμμα από κάποια άλλη πτυχή της ζωής σας,κάντε κάτι άλλο. Ξαπλώστε και προσπαθείστε να χαλαρώσετε,ακούστε κάποιο τραγούδι που σας φτιάχνει το κέφι,κάντε ένα ζεστό μπάνιο,μιλήστε με κάποιο άτομο που σας κάνει ευτυχισμένους.

Αν θα μπορούσα να συνοψίσω το σημερινό άρθρο θα έλεγα να δώσετε σημασία στα εξής πράματα

  • Ξεκινήστε με μία “συνήθεια” κάθε βδομάδα και μετά όταν νοιώσετε εντάξει,προσθέστε άλλη μία.Συνεχίστε έτσι ώστε κάθε μέρα να έχετε αρκετές υγειής συνήθειες που θα σας βοηθήσουν στην δίαιτά σας
  • Την δίαιτα την κάνετε επειδή το θέλετε εσείς και όχι οι γνωστοί σας. Αν νοιώθετε ότι δεν είναι τόσο αναγκαίο να αδυνατίσετε,αφήστε το
  • Μην αφήνετε πλέον τυχόν προβλήματα της καθημερινότητάς σας να επηρρεάζουν την δίαιτά σας. Αναγνωρίστε ότι είναι διαφορετικά θέματα και μπορείτε να τα αντιμετωπίσετε χωρίς να καταφύγετε στο φαί

Αν και μεγάλο αυτό το άρθρο,άγγιξε μόνο την επιφάνεια της ψυχολογίας κατά την διάρκεια της δίαιτας. Σίγουρα υπάρχουν και άλλα που θα μπορούσαμε να πούμε,κάτι το οποίο θα γίνει αργότερα. Υπάρχουν άτομα που απλά το αποφασίζουν και αδυνατίζουν ενώ υπάρχουν άτομα που προσπαθούν χρόνια χωρίς κάποια βελτίωση. Το σημαντικό πάνω από όλα είναι να προσπαθήσετε να φέρετε την δίαιτα στα μέτρα σας,να ξεκινήσετε ήρεμα και να συνεχίσετε από εκεί. Όπως λένε και στο Αμέρικα “slow and steady wins the race” (σιγά και σταθερά κερδίζουμε τον αγώνα)

Σκοπεύετε να ξεκινήσετε κάποια δίαιτα αυτή την περίοδο; Στο παρελθόν είχατε μήπως κάποιο από τα προβλήματα που αναφέρθηκαν ή κάτι άλλο; Αν ήταν κάτι άλλο,τί ήταν αυτό; Μπορώ να σας βοηθήσω ίσως;

One response to “Η ψυχολογία σε περίοδο δίαιτας

  1. Pingback: Οι 10 εντολές για διατροφή « fotisff

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: