fotisff

Διατροφή,γυμναστική,υγεία και γενικά fitness!

Μια νέα προσέγγιση στις αρθρώσεις

Κάπου μέσα στο 2008 έγινε κάτι θεσπέσιο. Ξεκίνησα να βγαίνω ραντεβού! ´Οχι ντάξει,δεν είναι αυτό τόσο σημαντικό για εσάς όσο το γεγονός ότι μια νέα προσέγγιση πάνω στην άθληση αλλά και στην αποθεραπεία,στην αποτροπή τραυματισμών και πόνων όπως και στη βελτίωση του τρόπου ζωής μας,βγήκε στην επιφάνεια. Η προσέγγιση ονομάστηκε “Άρθρωση με άρθρωση” και ουσιαστικά γεφύρωσε την λειτουργική ανατομία με τον αθλητισμό.

Τί ακριβώς είναι η προσέγγιση “Άρθρωση με άρθρωση”; Το σώμα μας αποτελείται,μεταξύ άλλων,από αρθρώσεις. Αστράγαλοι,γόνατα,ισχία,μέση,θωρακική μοίρα,ωμοπλάτη είναι κάποιες αρθρώσεις που είναι πολύ σημαντικές στην καθημερινή μας ζωή μιας και επηρρεάζουν τις κινήσεις μας και σε αρκετό βαθμό τις αθλητικές μας επιδόσεις.

Ανατομικά,οι αρθρώσεις αυτές είναι σχεδιασμένες για σταθερότητα και κίνηση. Ας δούμε ποια άρθρωση είναι για κίνηση και ποια για σταθερότητα

  • Αστράγαλος Κίνηση
  • Γόνατο Σταθερότητα
  • Ισχίο Κίνηση(?)
  • Μέση Σταθερότητα
  • Θωρακική μοίρα Κίνηση
  • Ωμοπλάτη Σταθερότητα

Θα παρατηρήσετε ότι οι αρθρώσεις εναλλάσουν τις λειτουργίες της σταθερότητας και της κίνησης και ίσως αναρωτηθείτε τί σχέση έχουν όλα αυτά με την υγεία σας. Το θέμα είναι απλό

Πρόβλημα 1:Όταν μια άρθρωση δεν πραγματοποιεί την λειτουργία που είναι σχεδιασμένη να πραγματοποιήσει,τότε αρχίζουν τα προβλήματα στην άρθρωση που είναι από πάνω ή από κάτω της

Μπερδευτήκατε; Μην ανησυχείτε,όταν φτάσουμε στην ανάλυση όλα θα ξεδιαλυθούν. Τώρα περνάμε στο επόμενο πρόβλημα

Πρόβλημα 2: Όταν μια άρθρωση δεν πραγματοποιεί την λειτουργία που είναι σχεδιασμένη να πραγματοποιήσει,τότε αυτή η άρθρωση υπόκειται σε μικροτραυματισμούς και τελικά,στον πόνο

Η εμπειρία λέει ότι το πρόβλημα 1 εντοπίζεται κυρίως στις αρθρώσεις που είναι φτιαγμένες για κίνηση ενώ το πρόβλημα 2 για τις αρθρώσεις που είναι φτιαγμένες για σταθερότητα.

Ας δούμε τώρα πιο αναλυτικά τις αρθρώσεις

Αστράγαλος

Ο αστράγαλος είναι σχεδιασμένος για κίνηση όμως η καθημερινή ζωή δεν μας επιτρέπει να τον κινούμε όσο πρέπει. Τα περισσότερα παπούτσια με τις σόλες και ακόμα πιο ειδικά,τα τακούνια στις γυναίκες,δημιουργούν σταθερότητα στον αστράγαλο. Ο αστράγαλος όμως είναι φτιαγμένος για να κινείται(κυρίως μπροστά και πίσω) με αποτέλεσμα,όταν μένει ακίνητος,η άρθρωση που βρίσκεται από πάνω του,το γόνατο,να δέχεται μικροτραυματισμούς. Δοκιμάστε να κάνετε ένα άλμα και προσγειωθείτε με τα πόδια ίσια. Αυτή η περίπτωση συμβαίνει όταν ο αστράγαλος είναι σταθερός,δεν μπορεί να λυγίσει και το σώμα αντιστοίχως μένει όρθιο. Αυτό όμως δεν είναι καλό για το γόνατο,μιας και αυτοί οι κραδασμοί μεταφέρονται κατευθείαν σε αυτό

Γόνατο

Το γόνατο είναι πολύ απλό σαν άρθρωση,χρειάζεται σταθερότητα. Δυστυχώς 2 από τις πιο συχνά κακολειτουργημένες αρθρώσεις,ο αστράγαλος και το ισχίο βρίσκονται από κάτω και από πάνω του. Όταν πονά το γόνατο ή έχει τραυματιστεί,αντί να δώσουμε λίγο προσοχή σε όλο το κάτω σώμα,περιοριζόμαστε στο γόνατο,και προτάσεις όπως εκτάσεις ποδιών εμφανίζονται σε προγράμματα ενδυνάμωσης του γονάτου,ασκήσεις που ενώ δεν είναι προβληματικές σε ένα υγειές γόνατο,σε ένα τραυματισμένο γόνατο προκαλούν επιπλέον προβλήματα. Δεν μπορεί να γίνει εύκολα κουβέντα αποκλειστικά για το γόνατο χωρίς να αναφερθεί το ισχίο και οι μύες που το εκτείνουν και το λυγίζουν και για αυτό περνάμε κατευθείαν στο

Ισχίο

Το ισχίο έχει ερωτηματικό δίπλα του στην πάνω λίστα μιας και μπορεί να πέσει θέμα ακινησίας αλλά και αστάθειας. Η ακινησία προκαλείται από έλλειψη ευλυγισίας και κίνησης ενώ η αστάθεια από την υπερβολική χρήση ασκήσεων με τα 2 πόδια ή με τις μηχανές(μηχανές Smith). Η αστάθεια μπορεί να προκαλέσει πόνο στο γόνατο(φανταστείτε ένα ισχίο που δεν είναι δυνατό και υποχωρεί στην κίνηση. Το γόνατο υποχωρεί μαζί του,χάνωντας την σταθερότητα που πρέπει να έχει και προκαλώντας πόνο) ενώ η ακινησία πόνο στην μέση(μετακινήστε το ισχίο σας προς τα πίσω. Νοιώθετε την μέση σας να πηγαίνει μπροστά σαν αντίδραση; Αυτή η θέση,προκειμένου να κρατηθούμε σε ισορροπία,καταπονεί πολύ την μέση μας!). Το κυρίως πρόβλημα στην άρθρωση του ισχίου είναι το κάθισμα(αυτό που κάνουμε στην καρέκλα,όχι το γνωστό squat). Με το να καθόμαστε οι μύες που το σφίγγουν κονταίνουν και το σώμα μας τους κονταίνει με την σειρά σου. Έτσι όταν όταν πρέπει να κάνουμε κάποια κίνηση που το εκτείνει,οι ανταγωνιστικού μύες είναι σφιχτοί και η κίνηση περιορίζεται

Μέση

Η μέση είναι ίσως η μόνη άρθρωση όπου ο κόσμος έκανε λάθος τα τελευταία χρόνια. Η μέση θέλει σταθερότητα. Η μέση είναι σχεδιασμένη για να αντιστέκεται σε λύγισμα,έκταση και περιστροφή(αν και επιτρέπει περίπου 10 μοίρες περιστροφής). Όλα καλά μέχρι εδώ; Αν ναι,τότε ξέρετε αυτό τι σημαίνει; Οι κοιλιακοί,οι ραχιαίοι,αυτές οι περίεργες ασκήσεις που συνδιάζουν ροκάνισμα και περιστροφή είναι ασκήσει που είναι κακές για την μέση σας. Ναι καλά διαβάσατε,κακές. Η λογική ήταν “όσες επαναλήψεις ροκανίσματα,τόσες και ραχιαίους” ή “ισορροπία μεταξύ κοιλιακών και μέσης”. Μα αυτή η άποψη είναι λανθασμένη. Άλλο οι κοιλιακοί και άλλο η μέση. Το ένα είναι μύες και το άλλο είναι άρθρωση. Ο πόνος σας δεν προέρχεται επειδή οι μύες της μέσης είναι πιο αδύνατοι από τους κοιλιακούς,προέρχεται γιατί η μέση σας κάνει μια κίνηση που δεν είναι φτιαγμένη να κάνει. Θέλετε περισσότερες αποδείξεις; Ψάξτε στο Google τον Stuart McGill. Ο McGill είναι ο νούμερο 1 ερευνητής της μέσης σε όλο τον κόσμο. Όταν θέλει να καταστρέψει τους δίσκους στην μέση τότε βάζει την σπονδυλική στήλη να κάνει μία κίνηση ροκανίσματος. Η έρευνά του έχει δείξει ότι κάθε μέση έχει έναν περιορισμό στα πόσα ροκανίσματα μπορεί να κάνει,πριν αρχίσει να τραυματίζεται σε μεγάλο βαθμό. Πως μπορείτε να γυμνάσετε τους κοιλιακούς σας τότε; Με κινήσεις που αντιστέκονται σε λύγισμα,έκταση και περιστροφή. Το plank που αναφέρω στο γυμναστική στο σπίτι 1 είναι ένα παράδειγμα τέτοιας άσκησης.

Θωρακική Μοίρα

Η θωρακική μοίρα είναι μια άρθρωση που φαίνεται πως δεν υπάρχει αρκετή έρευνα. Είναι αναγνωρισμένο ότι είναι σχεδιασμένη για κίνηση αλλά πολλές λίγες ασκήσεις υπάρχουν για αυτή την λειτουργία. Όταν πονά ο λαιμός σας ή η μέση σας,μπορεί να είναι θέμα θωρακικής μοίρας που έχει ακινητοποιηθεί για πολύ ώρα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι όταν ξυπνάτε και σας έχει πιάσει κάποιος πόνος στην καρδιά. Συνήθως δεν είναι κάτι πολύ ανησυχητικό,απλά μπορεί να κοιμηθήκατε σε κάποια περίεργη στάση και κάποια πλευρά της θωρακικής σας μοίρας να πιάστηκε κάπως

Ωμοπλάτη

Η ωμοπλάτη συνδέεται και με τον ώμο και είναι η άρθρωση που εξασφαλίζει την σταθερότητα του,μιας και ο ώμος είναι από τα πιο κινητικά μέρη του σώματος(δεν θεωρείται ακριβώς άρθρωση κατ εμέ,μιας και οι μύες του ώμου συνδέονται στην ωμοπλάτη). Παραδόξως,προβλήματα στην ωμοπλάτη συναντούνται αρκετές φορές στα γυμναστήρια όπου οι αθλούμενοι δίνουν ιδιαίτερη έμφαση σε πιέσεις πάγκου και τις παραλλαγές του και αγνοούν ασκήσεις για την πλάτη όπως έλξεις και κωπηλατική. Δεν είναι περίεργο που αρκετοί έχουν πόνους στους ώμους τους μιας και δίνουν έμφαση κυρίως στο εμπρόσθιο μέρος του σώματός τους και όχι τόσο στο οπίσθιο.

Είδατε πιστεύω πως πλέον η προσέγγιση “γιατρέυω τον πόνο” δεν λειτουργεί. Πρέπει να επικεντρωθούμε στην πηγή του πόνου,ακόμα και αν αυτή δεν είναι εκεί που πονάμε. Το αποτέλεσμα θα είναι λιγότερος πόνος,καλύτερη ποιότητα αρθρώσεων και μια ζωή όπου δεν θα σκεφτόμαστε συνεχώς τί μας ενοχλεί.

Το άρθρο αυτό δεν ήταν παρά μόνο μια μικρή ματιά σε όλη την προσέγγιση “Άρθρωση με άρθρωση”. Υπάρχουν ακόμα πολλά πράματα τα οποία έχω σκοπό να γράψω,οπότε μείνετε συντονισμένοι.

Πώς σας φάνηκε το άρθρο; Επαναστατικό ή παντελώς βλακεία; Έχετε κάποιο σχόλιο ή απορία σε αυτά που δεν έγραψα; Κάτι που θα θέλατε να διορθώσετε;

6 responses to “Μια νέα προσέγγιση στις αρθρώσεις

  1. Pingback: Γυμναστική στο σπίτι 2 « fotisff

  2. Pingback: Γυναίκες και γυμναστική:Το πρόγραμμα « fotisff

  3. Pingback: Αδαμάντινη μέση:Η θεωρία και οι μύθοι « fotisff

  4. Pingback: Πόνος σε άρθρωση:Γόνατο « fotisff

  5. Pingback: Πόνος σε άρθρωση:Γόνατο | Souvlaki Fitness

  6. Pingback: Αδαμάντινη μέση:Η θεωρία και οι μύθοι | Souvlaki Fitness

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: